نکات پزشکی

اشخاص مبتلا به دیابت چه میوه هایی را می توانند مصرف کنند؟

اشخاص مبتلا به دیابت و مصرف میوه جات مفید

خوردن میوه روشی دلپذیر برای رفع گرسنگی و رفع نیازهای روزانه غذایی است. با این حال، بیشتر میوه ها حاوی قند می باشند. این سوالاتی را ایجاد کرده است که آیا میوه برای اشخاص مبتلا به دیابت مفید است یا خیر؟

دیابت یک بیماری مزمن ولی قابل کنترل است که در آن بدن برای کنترل سطح قند خون تلاش می کند.

اشخاص مبتلا به دیابت می توانند میوه بخورند؟

طبق گزارشات انجمن دیابت آمریكا ( ADA ) خوردن هر نوع میوه برای اشخاص مبتلا به دیابت خوب است، تا وقتی كه آن شخص به میوه خاصی آلرژی نداشته باشد.

با این حال تهیه میوه می تواند بر قند خون تأثیر بگذارد. میوه های تازه یا یخ زده بهتر از میوه های فرآوری شده و کنسروی می‌باشند. میوه های فرآوری شده همینطور شامل میوه های خشک شده و آبمیوه می‌باشند.

 

اشخاص مبتلا به دیابت می بایست مصرف میوه های فرآوری شده خودداری نمایند. بدن میوه های فرآوری شده را با سرعت بیشتری جذب می نماید و منجر به افزایش قند خون می شود. فرآوری میوه ها همچنین سطح بعضی از مواد مفید حیاتی از جمله ویتامین ها و فیبر را از بین می برد و یا کاهش می دهد.

 

موسسه ملی بیماریهای دیابتی و گوارشی و کلیوی (NIDDK) توصیه می کند اشخاص مبتلا به دیابت از مصرف آبمیوه یا کمپوت میوه های حاوی قند اضافه شده خودداری کنند.

مخلوط میوه مانند اسموتی ها نیز قند بالایی دارند و سریعتر جذب می‌شوند که منجر به افزایش قند خون می شود.

 

اشخاص مبتلا به دیابت و مصرف میوه جات مفید برای آن ها

 

شاخص گلیسمی چیست؟

روش انتخاب میوه های سالم و مناسب و دیگر مواد غذایی با کربوهیدرات بالا برای فرد مبتلا به دیابت، بررسی شاخص گلیسمی (GI) است. GI امتیاز مواد غذایی در مقیاس 1 تا 100 است.

این مقیاس نشان می دهد چقدر سریع مواد غذایی می تواند سطح قند خون را افزایش دهد. غذاهایی که GI بالا دارند سریعتر از مواد غذایی با GI متوسط یا کم جذب می شوند.

میوه های مناسب برای اشخاص مبتلا به دیابت

در زیر لیستی از میوه های تقسیم شده براساس شاخص GI قرار داده ایم، همانطور که توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده ( USDA ) گزارش شده است.

 

میوه های با GI و GL کم

بعضی از میوه ها دارای GI زیر 55 و یک GL زیر 10 می‌باشند.

سیب ، آووکادو، موز، انواع توت ها، گیلاس، گریپ فروت، انگور، کیوی، شلیل، پرتقال، هلو، گلابی، آلو، توت فرنگی

میوه های با ​​GI متوسط (56 تا 69)

میوه ای با ​​GI بین 56 تا 69 یک غذا با ​​GI متوسط است. تمام میوه های ذکر شده در زیر هنوز سطح GL زیر 10 دارند.

خربزه عسلی، انجیر، پاپایا، آناناس

 

فواید میوه برای اشخاص مبتلا به دیابت

میوه نقش کلیدی در کمک به اشخاص مبتلا به دیابت دارد و قند به آرامی جذب می نماید.

خوردن مقدار کافی فیبر نقش مهمی در مدیریت دیابت دارد.

یک رژیم غذایی پر فیبر محلول می تواند جذب قند را کند کرده و میزان آن را در خون کنترل نماید . بخش اعظمی از میوه ها از لحاظ فیبر سرشار می باشند، به خصوص آنهایی که پوست یا پالپ مصرف می شوند.

بخش اعظمی از میوه ها به دلیل داشتن فیبر و آب بسیار سیر کننده می باشند.

سایر مزایای میوه برای سلامتی

به گفته NIDDK، خبر خوب این است که میوه برای اشخاص مبتلا به دیابت سالم است.

مبتلایان به دیابت می بایست یک رژیم غذایی متعادل مصرف کنند که انرژی کافی را فراهم می کند و به حفظ وزن سلامت کمک می کند. برخی از میوه ها از نظر قند، مثل انبه سرشار از قند می‌باشند البته می توانند در مقادیر متوسط ​​بخشی از یک رژیم غذایی سلامت باشند.

 

جالب ترین نکات پزشکی برای بانوان

Previous article

کدام آبمیوه های طبیعی برای کاهش استرس مفید است؟

Next article

You may also like

Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *