نکات پزشکی

پوسیدگی دندان | با این روش ها سلامت دندان خود را تضمین کنید!

پوسیدگی دندان را کاهش دهید

پوسیدگی دندان را می توان تخریب ساختار دندان نام گذاری کرد چراکه هم می‌تواند روی مینای دندان ( پوشش بیرونی دندان ) و هم روی لایه عاج دندان تأثیرات منفی بگذارد .

چه عواملی سبب ساز ایجاد پوسیدگی دندان می شود؟

پوسیدگی دندان وقتی اتفاق می افتد که مواد غذایی دربردارنده کربوهیدرات ( قند و نشاسته ) مثل نان , غلات , شیر , سودا , میوه , کیک یا این که آب نبات روی دندان ها باقی بماند . باکتری هایی که در دهن زندگی می نمایند این غذاها را هضم کرده و آن‌ها‌را به اسید تبدیل می نمایند . باکتریها , اسید , مواد غذایی باقیمانده و بزاق برای تشکیل پلاک ادغام میشوند که به دندان چسبیده است . اسیدهایی که در پلاک دندان وجود دارند باعث حل شدن سطح مینای دندان و سبب  تولید سوراخی در دندان ها به اسم حفره میگردند .

 

نحوه جلوگیری از پوسیدگی دندان :

در پی شیوه های برای سلامت نگه داشتن دندانها و لثه ها جای‌دارد .

 

• دست‌کم دو بار طی روز دندان های خویش را با خمیردندان دربردارنده فلوراید مسواک بزنید . ترجیحاً پس از هر وعده غذایی مخصوصاً پیشین از خواب , مسواک بزنید .

 

• روزانه میان دندانهای خویش را با نخ دندان پاک نمایید .
• روزانه با دهانشویه دربردارنده فلوراید بشویید . برخی دهانشویه ها  مواد ضد عفونی کننده ای دارند که برای از میان بردن باکتری های ایجاد پلاک می باشند .
• وعده های غذایی مغذی و متعادل بخورید و در بین وعده ها را محدود فرمایید . از کربوهیدرات ها(آب نبات، اسنک ها و چیپس) که میتواند روی سطح دندان باقی بماند , دوری کنید . در شرایطی‌که غذاهای چسبنده خورده اید , دقایقی بعد از آن دندانهای خویش را مسواک بزنید .

 

• درباره ی به کارگیری از فلوراید مکمل , که دندان شما‌را تقویت می نماید , با دندانپزشک خویش مشاوره نمائید .

 

پوسیدگی دندان خطر جدی برای سلامت دندان ها

 

• از دندانپزشک خویش درباره ی درزگیرهای دندانپزشکی ( یک پوشش حافظ پلاستیکی ) که در مرحله جویدگی دندانهای پشتی شما ( مولرها ) مصرف شده شده‌است , بخواهید تا آنها‌را از پوسیدگی حفظ نماید .
• پوسیدگی به جهت فقدان ویتامین D در رژیم غذایی تولید می شود . کودکانی که ویتامین D را به رژیم غذایی خویش بیشتر کرده اند , کاهش پوسیدگی را نشان دادند .

 

• غذاهای شیرین را جدا نمایید , میل کردن شکر مهم‌ترین دلیل خطر برای پوسیدگی است اندازه مصرف قند را به کمتر از 10 درصد برای روز کم کند .

 

• وارنیش‌های فلوراید (لاک‌های فلوراید ) که بوسیله دندانپزشک روی سطح دندان‌ زده میشود؛ روی سطح دندنان  تا 24 ساعت می ماند . به همین خاطر اثرات خویش را بسیار عالی اعمال می نماید .

 

• میان وعده های مکرر و مزمزه کردن را محدود فرمائید . میل کردن یا این که نوشیدن به تدریج در در طول روز , دندانهای شمارا مورد حمله مداوم قرار میدهد , خصوصاً هنگام تناول کردن غذاهای شیرین . باکتری های که در دهان شما موجود است،  از کربوهیدرات ها و قندها تغذیه می نمایند تا اسیدی ایجاد نمایند که مینای دندان را از میان میبرد .

دل درد بارداری با دل درد زمان پریودی چه تفاوتی دارد؟

Previous article

HIV یا ایدز؟ تفاوت مبتلایان به ویروس HIV و ایدز در چیست؟

Next article

You may also like

Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *