تغذیه سالم

تامین کلاژن مورد نیاز بدن با مواد غذایی طبیعی و ارگانیک

تامین کلاژن بدن با مواد غذایی

بدن بشر به صورت ارگانیک کلاژن ایجاد می نماید , ولی با افزایش سن از اندازه ساخت این ماده کاسته می شود . تامین کلاژن با مواد غذایی ارگانیک بهترین شیوه برای جلوگیری از چین و چروک صورت است.

کلاژن یک کدام از مکمل های پر طرفدار در دنیا به حساب آورده می شود . کلاژن ، فراوان‌ترین پروتئین در تن بشر است , که در پوست و دیگر بافت های همبند یافت می شود . کلاژن ‌از موضوعات داغ در دنیای مکمل ها است. شرکتهای متفاوت محصول ها خویش را برای جوانسازی پوست , بهره‌مندی از استخوان ها و غضروف هایی سالم و موی و ناخن هایی قدرتمند روانه بازار می نمایند .

تامین کلاژن مورد نیاز بدن با مواد غذایی

تن بشر به صورت طبیعی کلاژن ساخت می نماید , البته با ارتقا سن از میزان ساخت این ماده کاسته می شود . کاهش در میزان ایجاد کلاژن موجب از دست رفتن انعطاف پذیری و ساختار تن می شود و شکل گیری علامت هایی نظیر چین و چروک و افتادگی پوست را به‌دنبال دارااست . تصور عموم این است که با مصرف کلاژن می‌توانید از پیری پوست یا این که فرسودگی غضروف ها پیشگیری فرمایید . با این حال , بعضی کارشناسان شک وتردید دارا‌هستند که مصرف مکمل ها شایسته ترین روش برای مراقبت کلاژن باشد .

 

بر اساس گفته های اشلی برینت (کارشناس تغذیه) خرید مکمل های کلاژن صرف هزینه ای بیهوده است , چون تن کلاژن مازاد را مورد به کارگیری قرار نمی دهد . برخلاف , یک رژیم غذایی متعادل سرشار از پروتئین فارغ از چربی , چربی های دوستدار قلب , میوه ها و صیفی جات تمام مواد پرخاصیت ما یحتاج برای ساختن کلاژن را در اختیار بدن قرار میدهد .

 

فلفل دلمه ای قرمز‌رنگ

ویتامین C برای تامین کلاژن لازم است و فلفل دلمه ای قرمز رنگ سرشار از این ماده مغذی است . ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که ساخت کلاژن را بهبود میبخشد . در غیاب ویتامین C , تن نمی تواند به صورت اثرگذار کلاژن ایجاد نماید . صرفا نصف فنجان فلفل دلمه ای قرمز‌رنگ نپخته 158 درصد از دوز روزمره ویتامین C را تامین می نماید . گریپ فروت , کیوی , فلفل های سبز , بروکلی , توت فرنگی , و پرتقال از  منابع عالی برای ویتامین C به شمار می رود .

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان لیکوپن است و قادر است به حفظ از چرخه تامین کلاژن در قبال جراحت زیست محیطی یاری دهد . جدا از کاهش تولید , یکی دلایلی که با ارتقا سن کلاژن از دست می دهید , زخم ناشی از آلاینده ها و پرتو فرابنفش است . این آسیب جزء‌جزء‌کردن کلاژن را تسریع می نماید . لیکوپن می‌تواند به مراقبت از پوست یاری دهد و سطح ها مطلوب کلاژن را مراقبت نماید . از سایر منابع عالی برای لیکوپن می شود به صیفی جات قرمز‌رنگ و نارنجی رنگ , مثل هندوانه و گریپ فروت صورتی اشاره نمود .

 

ماهی سالمون

برای بهره‌مندی از چربی های دوستدار قلب یکی شایسته ترین مورد ها مصرف ماهی های چرب است , ولی آیا می دانستید آن ها میتوانند از پوست شما در قبال تکوین چین و چروک و خطوط هم نگهداری کنند؟ به صورت مختص , ماهی سالمون , یک منشاء خوب برای اسیدهای چرب امگا – 3 است , که التهاب را کاهش می دهند و از جداسازی کلاژن به واسطه زخم زیست محیطی پیشگیری می نمایند .

تامین کلاژن با ماهی سالمون

 

قرار گرفتن بیشتراز میزان در قبال نور خورشید می‌تواند به سنتز کلاژن آسیب وارد نماید و التهاب در پوست را افزایش دهد . مصرف اسیدهای چرب امگا – 3 که در غذاهای دریایی به فراوانی یافت میشوند , به واقع در رویا رویی با التهاب و مراقبت از کلاژن موفق کار می نماید . از سایر منابع عالی برای چربی های سالم می شود به آووکادو , گردو , و دانه های چیا اشاره نمود .

 

سیب زمینی شیرین

با میل کردن صرفا یکی سیب زمینی شیرین پخته می‌توانید تا شش برابر ارزش مصرف روزمره ویتامین A را اخذ نمائید و سلامت پوست و مفاصل خویش را مراقبت فرمائید . ویتامین A تن را برای ایجاد کلاژن بیشتر تشویق می نماید . همینطور , این ویتامین از پرورش سلولی پشتیبانی می نماید و نقش مهمی در شکل گیری طبیعی و نگهداری اندام های تن که مطرح ترین آن ها پوست است , ایفا می نماید . از سایر منابع عالی برای ویتامین A می شود به هویج , طالبی , انبه , و زردآلو اشاره نمود .

گوشت بوقلمون

اسید آمینه های بسیاری در ایجاد کلاژن نقش دارا‌هستند . به همین منظور , مصرف پروتئین به مقدار مناسب که از اسید آمینه صورت گرفته است , اهمیت داراست . گوشت بوقلمون مبداء خوبی برای پروتئین فارغ از چربی و همینطور لیزین , یکی‌از اسید آمینه های با اهمیت که ایجاد کلاژن را تسهیل می نماید , است . سه اسید امینه حیاتی که در سنتز کلاژن نقش دارا‌هستند دربرگیرنده پرولین , گلیسین , و لیزین میگردند . لیزین یک اسید آمینه مهم است , به‌این مفهوم که تن ما به صورت طبیعی آن را تولید نمی‌کند و از این رو برای تامین آن به مواد غذایی مصرفی متکی است . همینطور , گوشت بوقلمون سرشار از کولین است , که برای ایجاد کلاژن به گلیسین تبدیل می شود . در شرایطی که گیاهخوار می باشید می‌توانید لیزین را از منابع گیاهی نظیر سویا و بادام هندی تامین نمائید .

تخم مرغ

تخم مرغ را کامل مصرف فرمایید . زرده تخم مرغ پر از کولین , یک ویتامین B , است که به گلیسین , اسید آمینه ای که در ساخت کلاژن نقش داراست , تبدیل می شود . بر همین پایه , مصرف مواد غذایی سرشار از کولین قادر است به ساخت کلاژن یاری دهد . آیا نگران کلسترول هستید؟ اشخاص سالم میتوانند روزمره 300 میلی گرم کلسترول مصرف نمایند و اشخاص در گیر به دیابت , کلسترول بالا , یا این که بیماری قلبی می‌توانند تا 200 میلی گرم مصرف نمایند . یک تخم مرغ بزرگ دارنده 187 میلی گرم کلسترول است . از سایر منابع عالی برای کولین می شود به لوبیا سپید , گوشت بوقلمون , ماهی سالمون , و گل کلم اشاره نمود .

 

تامین کلاژن با سبزیجات

 

دانه های آفتابگردان

صرفا یک اونس ( 28 گرم ) دانه آفتابگردان بو داده میتواند 37 درصد از نیاز روزمره ویتامین E شمارا تامین نماید . همانند آنتی اکسیدان های دیگر , ویتامین E به جنگ با رادیکال های آزاد یاری می نماید و از آسیب ناشی از آن‌ها پیشگیری می نماید . این آسیب قادر است موجب شکل گیری چین و چروک روی پوست شود . از سایر منابع عالی برای ویتامین E می شود به روغن جوانه گندم , بادام , فندق , و کره بادام زمینی اشاره نمود .

سس کچاپ ، باربیکیو یا سس تند؟ کدام یک گزینه بهتری است؟

Previous article

دل درد بارداری با دل درد زمان پریودی چه تفاوتی دارد؟

Next article

You may also like

Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *