تغذیه سالم

فواید مصرف موز برای بدن انسان | چرا باید موز مصرف کنیم؟

مصرف موز، فواید موز برای بدن

موز معدنی از پتاسیم ها است. مصرف موز نقش اساسی در محافظت از سلامت قلب ما را دارد.  نبود پتاسیم موجب می شود شریان ها عملکردی مطابق با آن چه توقع میرود , نداشته باشند . ولی آیا مصرف یک موز در طول روز میتواند از بیماری قلبی پیشگیری کند؟

قلب یک عضله است و پتاسیم به تحریک این عضله برای انقباض و پمپاژ خون به سراسر تن یاری می نماید . پتاسیم به محافظت ریتم قلب و فشار خون دیاستولیک ( فشاری که قلب برای پمپاژ خون از روش شریان ها تولید می نماید ) سالم یاری می نماید .

همینطور , پتاسیم تحت عنوان یک رگ گشا کار می نماید , و با تولید آرامش در رگ های خونی در سراسر تن , به جریان آزادانه خون , با کاهش احتمال شکل گیری لخته های خون و انسدادهایی که به سکته مغزی باعث می گردند , یاری می نماید .

اخیرا هم نتیجه ها بعضی تحقیقات نشان داده اند که فارغ از پتاسیم کافی , شریان های شما ممکن است تبدیل به استخوان شوند .

برای شریان های سالم موز مصرف نمایید

شواهد نشان می دهند که پتاسیم در پیشگیری از سکته مغزی و هجوم قلبی نقش مهمی ایفا می نماید . مطالعه ای که در سال 2017 در دانش گاه آلاباما روی موش ها انجام شد , نشان بخشید , آنهایی که با یک رژیم غذایی کم پتاسیم تغذیه شده بودند , مشقت و سفتی بیشتری در شریان ها را تجربه کرده اند , چنانچه موش های تغذیه شده با یک رژیم غذایی سرشار از پتاسیم کاهش درین حالت را نشان دادند .
زنان اعتنا داشته باشند : کاهش خطر سکته مغزی و فشار خون بالا

مطالعات متفاوتی در مورد اهمیت پتاسیم برای تندرست قلب و شریان ها انجام شده است . به صورت خاص , حاصل یک مطالعه فواید حیاتی این ماده معدنی برای زنان را نشان داده است .

طی این پژوهش دانشمندان به بازه زمانی 11 سال 90 هزار زن در دوران سنی 50 تا 70 سال را مورد مطالعه قرار دادند . دانشمندان مقدار مصرف پتاسیم در رژیم غذایی هر فردی را چک کردند. سپس بررسی کردند که ایا در این دوره سکته مغزی داشته اند یا خیر.

ان دسته از زنانی که پتاسیم بیشتری مصرف کرده بوندن، 12 درصد کمتر احتمال داشت تا درگیر سکته مغزی شوند. همچنین 16 درصد احتمال کمتری داشتند تا شایع ترین نوع سکته یعنی سکته مغزی ایسکمیک را تجربه کنند. سکته مغزی ایسکمیک هنگامی رخ میدهد که یک شریان منتهی به مغز مسدود می شود .

پیوند میان یک رژیم غذایی سرشار از پتاسیم و کاهش خطر سکته مغزی در بین زنانی که فشار خون بالا نداشتند , قوی‌تر بود . این نشان می‌دهد که پتاسیم ممکن است در پیشگیری از فشار خون بالا و سکته مغزی پیش از پیدایش آن ها , موثرتر باشد .

مصرف موز و تاثیر ان در بدن

فواید دیگر پتاسیم

جدا از اثرات مثبت روی تندرست قلب , پتاسیم فواید مضاعف دیگری در مسئله نگهداری و ارتقاء تندرست و تلاش تن دارااست , که از آن جمله می توان به مورد ها پایین اشاره نمود :

تثبیت قند خون . سطح های کافی پتاسیم از افت قند خون که موجب سردرد , لرز , و برای اشخاص در گیر به دیابت افزایش و کاهش ناگهانی و ناسالم سطح های انسولین می شود , پیشگیری می نماید .

پیشگیری از گرفتگی عضله . بیشتر گرفتگی های عضلانی در نتیجه سطح های پایین پتاسیم صورت می‌گیرند , که‌این موقعیت به اسم هیپوکالمی شناخته می شود . مصرف  موز یک عدد درطول روز قادر است به پیشگیری از این گرفتگی های عضلانی دردناک یاری دهد .

کاهش اضطراب و استرس . پتاسیم یک تهیه و تنظیم کننده هورمون است , از این رو در تنظیم استرس و اضطراب و اثرها آنان بر تن نقش دارااست .

چه طور پتاسیم بیشتری از رژیم غذایی خویش اخذ کنیم؟

آیا به مصرف موز تحت عنوان منبعی برای اخذ پتاسیم علاقمند نیستید؟ خوشبختانه , اخذ پتاسیم به میزان مناسب از رژیم غذایی فعالیت چندان دشواری نیست . بخش اعظمی از میوه ها , صیفیجات , و دیگر مواد غذایی منابع خیر برای این ماده معدنی می‌باشند , که از آن گزاره می شود به موردها ذیل اشاره نمود :

– آووکادو

– سیب زمینی شیرین

– هندوانه

– اسفناج

– لوبیا سیاه

– ماهی سالمون

– ادامامه

– سس گوجه فرنگی

– ماست

– کدو گردویی

توجه :

با اعتنا به تنوع منابع غذایی دربردارنده پتاسیم , شایسته ترین آیتم اخذ این ماده معدنی از روش رژیم غذایی است . البته بعضی داروها , مخصوصا داروهای قلب , میتوانند سطح های پتاسیم تن را به صورت قابل توجهی کاهش دهند . از این رو , در صورتی فکر‌میکنید ممکن است به مصرف مکمل نیاز داشته باشید با دکتر معالج خویش دراین مورد مشورت کردن نمایید .

بیماری های متفاوت , از جمله بیماری کلیه , می‌توانند موجب ارتقاء بیشتراز مقدار سطح های پتاسیم در تن شوند که‌این وضعیت به اسم هایپرکالمی شناخته می شود , که قادر است دشواری در نفس کشیدن و بی حسی را موجب شده و چه بسا به هجوم قلبی باعث شود .

با گنجاندن میوه ها , صیفی جات و پروتئین های گوناگون در رژیم غذایی خویش می‌توانید به مقدار مناسب پتاسیم اخذ فرمائید و قلب شما هم سپاسگزار این وضعیت خواهد بود .

11 مواد غذایی مفید که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

Previous article

ساخت اکسیر جوانی با عسل و دارچین

Next article

You may also like

Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *