تغذیه سالم

مصرف ناکافی صیفیجات چه بلایی بر بدن می آورد؟

مصرف صیفیجات

میوه جات و صیفیجات دربردارنده بعضا از مهمترین مواد مفید برای سالم آدم می باشند , ولی اشخاص بسیاری به میزان مناسب از آن‌ها استفاده نمیکنند .

میوه جات و صیفیجات میزبان مواد مفید متفاوتی می باشند و بر همین پایه میتوانند فواید تندرست متمایز را برای بشر ارائه نمایند .

وضعیت تن در صورت مصرف ناکافی میوه و صیفیجات

هر چند در بعضی موردها می توان از مکمل ها به جای این مواد غذایی موءثر بهره برد , ولی مصرف میوه جات و صیفی جات جدید شایسته ترین روش برای اخذ تمام ترکیبات مفیدی است که در آن‌ها وجود دارا‌هستند . مصرف ناکافی میوه جات و صیفیجات می‌تواند دلایل سالم چشمگیری به همراه داشته باشد .

با نبود ویتامین ها و مواد معدنی مواجه می‌شوید

میوه جات و صیفی جات دربردارنده بعضا از مهم ترین مواد مفید برای تندرست آدم می باشند , البته اشخاص بخش اعظمی به حدنصاب از آنان به کارگیری نمیکنند . مصرف ناکافی میوه جات و صیفیجات قادر است به فقدان مواد مفید سبب ساز شود . اکثری از این کمبودها می‌توانند اثرات جانبی نامطلوبی به همراه داشته باشند . اگر‌چه میتوانید بخش اعظمی از مواد مفید را از مواد غذایی دیگر تامین فرمائید , البته میوه جات و صیفی جات دربردارنده تراکم بالایی از مواد پرخاصیت می باشند و از این رو منابعی خوب برای آنان محسوب میگردند .

با مشکلات گوارشی مواجه میشوید

سوای میوه جات و صیفیجات , آدم هرچه بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های گوارشی مثل یبوست , هموروئید و دیورتیکول می شود . میوه جات و صیفی جات دربردارنده سلولز می باشند که وزن مدفوع را ارتقا میدهد , عبور مدفوع را تسهیل می نماید , و زمان انتقال را کاهش میدهد . افزون بر این , میوه جات و صیفیجات دربردارنده فیبر میباشند که به التیام و پیشگیری از یبوست کمک می نماید , ماهیچه ها دستگاه گوارش را تحریک می نماید و از این رو آن‌ها قدرت خویش را نگهداری کرده , و فشار بر قسمت پایینی شکم کاهش می‌یابد که احتمال تورم سیاهرگ های مقعدی که موجب هموروئید می شود را کاهش میدهد . مطالعه ای در دانش گاه هاروارد نشان اعطا کرد که یک رژیم غذایی سرشار از فیبر غذایی – میوه جات و صیفیجات از شایسته ترین منابع محسوب می گردند – خطر بیماری دیورتیکولار را کاهش میدهد .
خطر سرطان ارتقا مییابد

هیچ ماده غذایی به تنهایی نمی تواند در قبال سرطان از بشر نگهداری نماید , البته یک رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی گیاهی میتواند به کاهش خطر سرطان یاری دهد . آنتی اکسیدان هایی نظیر ویتامین E , ویتامین C , و کاروتنوئیدها ممکن است با مراقبت از سلول های سالم در قبال زخم رادیکال های آزاد خطرها سرطان را کاهش دهند .

کاروتنوئیدها , رنگدانه هایی دربرگیرنده بتا کاروتن که در اسفناج و دیگر سبزیچات برگدار تیره , مرکبات , سیب زمینی شیرین , و هویج یافت می‌شوند , ممکن است در قبال آسیب سلولی از شما نگهداری کرده و با نرخ های پایین‌تر سرطان هم دارای ارتباط بوده اند . افزون بر این , مصرف بیش تر از حد چربی با سرطان دارای ربط بوده است , از این رو جایگزینی غذاهای ناسالم با میوه ها و صیفیجات در رژیم غذایی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد .
ممکن است ارتقا وزن را تجربه فرمایید

 

مصرف درست صیفیجات

 

در صورتی‌که میوه جات و صیفیجات را به حد نصاب مصرف نکنید , احتمال دارد غذاهایی با محتوای چربی و تراکم کالری بیشتر مصرف می‌کنید . مطالعه ای که در دانشگاه پزشکی آلبرت اینشتین انجام شد , نشان داد که جمعیت بزرگسالان آمریکایی دارنده بیشتر وزن یا این که چاق میوه جات و صیفی جات کمتری نسبت به تیم دارای وزن معمولی مصرف می کردند . بیشتر مواقع , رژیم های غذایی دربردارنده غذاهایی با تراکم انرژی بالا به پرخوری و بیش تر وزن سبب ساز می گردند . میوه جات و صیفیجات کالری و تراکم انرژی کمی دارا‌هستند . از این رو , مصرف آنان میتواند حس سیری را با اخذ کالری کمتر در شخص ساخت نماید .
احتمال بیشتری داراست به دیابت دچار گردید

از آنجایی که ارتقاء وزن با دیابت گره خورده است , خطر ابتلا به دیابت وقتی که غذاهایی با تراکم انرژی بالا مصرف می‌کنید , ارتقا مییابد . از آنجایی که بیش تر وزن یکی مهمترین دست اندرکاران خطرآفرین برای دیابت گونه 2 است , مطالعات نشان داده اند که ارتقا مصرف میوه جات و صیفی جات ممکن است به صورت غیر مستقیم احتمال وقوع چنین قوانینی را کم کند .

مطالعه ای که در دانش گاه تولین انجام شد , نشان اعطا کرد که مصرف صیفی جات برگدار سبز و میوه جات با کاهش خطر دیابت دارای ارتباط بوده است . افزون بر این , در‌صورتی‌که به دیابت در گیر باشید , عدم مصرف میوه جات و صیفی جات می‌تواند وضعیت این بیماری را وخیم‌تر سازد . برای اشخاص در گیر به دیابت مصرف کربوهیدارت هایی مثل نان , برنج , ماکارونی , و غذاهای فرآوری شده قادر است سطح های قند خون را از در اختیار گرفتن بیرون سازد . جایگزینی این غذاها با صیفیجات کم کربوهیدارت مثل صیفیجات برگدار تیره , بروکلی , گل کلم , گوجه فرنگی , بادنجان و میوه های بی نقص قادر است به تهیه و تنظیم سطح های گلوکز یاری دهد .

فشار خون شما ممکن است ارتقاء یابد

یک رژیم غذایی سرشار از سدیم و با محتوای میوه جات و صیفی جات کم به فشار خون فراتر باعث خواهد شد . یک رژیم غذایی سرشار از میوه جات و صیفیجات میتواند فشار خون را کم کند و در اشخاص دچار به پرفشاری خون هم چنین رژیم غذایی می‌تواند به میزان داروها در کاهش فشار خون مفید کار نماید . دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از میوه جات و صیفی جات به کاهش مصرف سدیم در رژیم غذایی کمک می نماید و از این رو فشار خون کاهش می‌یابد .

در معرض خطر بیشتری برای بیماری قلبی قرار دارید

مصرف میوه جات و صیفیجات با اعتنا به اثری که در کاهش فشار خون دارا هستند می‌تواند خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را کم کند . میوه جات و صیفیجات فاقد کلسترول می باشند , از این رو جایگزینی آنان با غذاهای دربردارنده کلسترول ممکن است خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را کم کند .

خطر ابتلا به افسردگی ارتقا می‌یابد

دانشمندان رابطه دربین غذاهای مصرفی و تندرست روانی مارا مورد بررسی قرار داده اند . اخیرا مطالعه ای بزرگ در اسپانیا نشان بخشید اشخاصی که یک رژیم غذایی سرشار از میوه جات و صیفی جات را دنبال می نمایند احتمال کمتری دارااست به افسردگی در گیر شوند . این‌که میوه جات و صیفیجات به چه شکل ممکن است اثر محافظتی بر تندرست کم عقل ما داشته باشند کماکان به صورت ظریف روشن نیست , ولی فقدان مواد پرخاصیت مثل ویتامین B5 ( اسید پانتوتنیک ) و ویتامین B6 می‌تواند احتمال ابتلا به افسردگی را ارتقاء دهد .

6 حقیقت برای اینکه به سمت راست یا روی شکم نخوابید

Previous article

میکروب معده | علت و راه درمان آن

Next article

You may also like

Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *