تغذیه سالم

هر آنچه باید در مورد ویتامین بی دو B2 بدانید

غذاهای دارای ویتامین B2

ویتامین B2 یا این که به عبارتی ریبوفلاوین یکی‌از هشت ویتامین B ای است که برای تندرست انسان ها واجب است . می توان این ویتامین را در غلات , گیاهان و تولیدات لبنی پیدا کرد . ویتامین B2 برای جداسازی اجزای تشکیل دهنده مواد غذایی , جذب بقیه مواد پرخاصیت و مراقبت بافت ها واجب است . همان طور که می‌دانید ویتامین B2 یک ویتامین محلول در آب است و به همین خاطر در آب حل می شود . همگی ویتامین ها محلول در آب یا این که محلول در چربی می باشند .

ویتامین های محلول در آب از روش جریان خون حمل می گردند . اشخاص می بایست هر روز ویتامین B2 را مصرف نمایند چون تن صرفا مقادیر کوچکی از آن را ذخیره می نماید و این منابع خیلی زود به پایان می‌رسد . ریبوفلاوین به صورت ارگانیک در بعضی از غذاها یافت می شود . اما این ویتامین ممکن است به مواد اضافه گردد یا این که از روش مکمل وارد تن شود . بیشترین نصیب ویتامین B2 در روده کوچک جذب می شود .

 

غذاهای حاوی ویتامین بی دو B2 از لبنیات گرفته تا گوشت

 

چرا ویتامین B2 حیاتی است؟

این ویتامین به جداسازی پروتئین ها , چربی ها و کربوهیدرات ها یاری می نماید . ویتامین B2 نقش مهمی در نگه داشتن مبداء انرژی تن داراست . ریبوفلاوین قادر است در تبدیل کربوهیدرات به ATP یاری دهد . تن آدم ATP را از مواد غذایی ایجاد می نماید و ATP هم انرژی موردنیاز را برای تن تامین میکند . ادغام ATP برای ذخیره سازی انرژی در عضله‌ها دوچندان با اهمیت است .

ویتامین B به همراه ویتامین A برای موردها پایین حتمی است :

مراقبت و حفظ غشای مخاطی در سیستم گوارشی

نگهداری و حفظ کبد

تبدیل تریپتوفان به نیاسین

تندرست نگه داشتن چشم , اعصاب و روان , عضله‌ها و پوست

جذب و فعالسازی آهن , اسید فولیک , ویتامین B1 , B3 و B6

ایجاد هورمون توسط غده آدرنال

پیشگیری از توسعه و گسترش آب مروارید

بسط جنین به ویژه در مناطقی که نبود ویتامین در آنها همگانی است .

بعضی از پژوهشگران بر این باورند که ویتامین B2 می‌تواند به پیشگیری از آب مروارید و سردردهای میگرنی یاری دهد البته برای تایید چنین موضوعی به مطالعات بیشتری نیاز است . بقیه مطالعات نشان داده اند که در خردسال ها در گیر به اوتیسم مصرف مکمل های دربردارنده ویتامین B2 , B6 و منیزیم می‌تواند تراز غیرعادی اسیدهای طبیعی در ادرار را کم کند .

منابع ویتامین B2 :

ویتامین B2 در مواد غذایی موجود هست . این منابع عبارتند از :

ماهی , گوشت قرمز رنگ , بوقلمون , مرغ , گوشت گاو , جگر و قلوه

تخم مرغ

محصول ها لبنی

مارچوبه

کنگر فرنگی

آووکادو

فلفل Cayenne

مویز

غلات صبحانه غنی شده

کتانجک

نخود , لوبیای لیما

ملاس

قارچ

آجیل ها

جعفری

کدوتنبل
سیب زمینی شیرین

مریم گلی

سبزیجاتی همچون کلم بروکلی , کلم بروکسل , اسفناج , آب تره , برگ قاصدک

نان تنظیم شده با غلات سبوس دار , نان غنی شده و سبوس گندم

عصاره مخمر

ویتامین B2 محلول در آب است به این ترتیب پختن غذاها می‌تواند آن را نابود سازد .

ویتامین B2 یک کدام از هشت ویتامین B ای است که برای تندرست آدم ها واجب است.

 

ویتامین ب دو B2 و خواص آن

 

چه اندازه ویتامین B2 برای تن نیاز است؟

بر پایه ی پژوهش ها دانش گاه مدنی Oregon , اندازه ویتامین B2 مجاز روزمره برای مردان ۱۹ سال و فراتر حدود ۱ . ۳ میلی گرم طی روز و برای زنان حدود ۱ . ۱ میلی گرم درطول روز است . زنان در زمان دوران بارداری بایستی ۱ . ۴ میلی گرم در طول روز و در حین شیردهی ۱ . ۶ میلی گرم طی روز ویتامین B2 مصرف نمایند .

نبود ویتامین B2 :

وقتی که رژیم غذایی نیکی وجود نداشته باشد خطر فقدان ویتامین B2 فراوان بالا خواهد بود چون تن این ویتامین را به صورت دایم مورد استفاده قرار می‌دهد . شخصی که فقدان ویتامین B2 داشته باشد به صورت ارگانیک نبود بقیه ویتامین ها را هم خواهد داشت . دو نوع نبود ریبوفلاوین موجود هست :

فقدان ریبوفلاوین اول وقتی صورت می‌دهد که رژیم غذایی شخص ویتامین بی دو یه خرده داشته باشد

فقدان ریبوفلاوین ثانویه هم ممکن است به خاطر جذب نشدن صحیح ویتامین در روده تولید شود . همینطور در صورتیکه تن نتواند از ویتامین به درستی استفاده نماید مبتلا کمبود خواهد شد .

علامت ها و نشانه ها فقدان ویتامین بی دو عبارت است از :

انگولار چیلیتیس ( angular cheilitis ) یا این که ترک اطراف دهن

لب های ترک خورده

پوست کم آب

التهاب پوشش زبان

جراحت در دهن

قرمز‌رنگ شدن لب ها

گلودرد

درماتیت اسکروتال

مایع در غشای مخاطی

کم خونی ناشی از فقر آهن

چشم ها ممکن است به نور روشن حساس باشند , خارش داشته باشند

اشخاصی که مقادیر متعددی الکل مینوشند در معرض خطر نبود ویتامین B قرار خواهند داشت .

نگرانی ها و مخاطرات مربوط به ایمنی در رابطه ویتامین B2 :

غالبا ویتامین بی دو برای اشخاص امن و بی ضرر است . اوردوز این ویتامین نامحتمل است چون تن میتواند بیشتراز ۲۷ میلی گرم از ریبوفلاوین را جذب نماید و مقادیر مازاد را از روش ادرار دفع کند . با اینحال قبل از مصرف هر گونه مکملی می بایست با پزشک معالج کارشناس مشاوره شود . برخی از مکمل ها ممکن است با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشند . مکمل های ویتامین B2 ممکن است بر روی موءثر بودن بعضی از داروها اثر بگذارد . بعضی از زمان ها , دکتر مکمل را برای اشخاص پیشنهاد می نماید . داروهایی که ممکن است با ریبوفلاوین تداخل داشته باشد در برگیرنده مورد ها ذیل است :

داروهای ضد افسردگی سه ماهه همچون ایمی پرامین یا این که Tofranil

بعضی از داروهای ضد درد همچون کلرپرومازین یا این که تورازین

متوترکسات که برای سرطان و بیماری های خویش ایمنی مورد به کارگیری قرار می‌گیرد .

فینیتوئین یا این که دیالانتین که برای در دست گرفتن تشنج به کار گیری می شود

داروی Probenecid برای نقرس

ادرارآورهای تیازید

دوکسوروبیسین , داروئی که در معالجه سرطان استفاده می شود , ممکن است سطح های ریبوفلاوین را کم کند و ریبوفلاوین بر روی عملکرد دوکروسوبایسین تأثیر می‌گذارد .

مرکز پزشکی دانش گاه مریلند ( UMM ) خاطرنشان می نماید اندازه مضاعف بالای ویتامین بی دو ممکن است به خارش , بی حسی , سوزش یا این که لرزیدن , ادرار زرد رنگ یا این که نارنجی رنگ و آلرژی به روشنایی سبب ساز شود . برای پرهیز از عدم تعادل ویتامین B , آنان توصیه میکنند در صورت نیاز به کامل کننده از ویتامین B کمپلکس مصرف شود .

مضرات رطب (خرما) بر تندرستی انسان که نمی دانستید!!

Previous article

همه چیز در مورد قرص LD و عوارض آن در خانم ها

Next article

You may also like

Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *