تغذیه سالم

مضرات رطب (خرما) بر تندرستی انسان که نمی دانستید!!

مضرات رطب

خرما از مواد غذایی است که دارنده ارزش غذایی بالایی است و فراوان مصرف آن پیشنهاد میشود ولی می بایست بدانید این ماده مغذی هم دارنده مضراتی است. در‌این مقاله به مضرات رطب پرداخته ایم .

مضرات رطب در ایجاد مشکلات شکمی

خود رطب ممکن است منجر مشکلات شکمی نشود – مگر آنکه به آن سولفیت بیش تر شده باشد – که امروزه دوچندان مرسوم است . سولفیت‌ها ترکیب‌های شیمیایی می باشند که به میوه‌های کم آب شده می افزایند تا از آنان حفظ نماید و چه بسا باکتری‌های زیان آور آنها را از بین ببرد . اشخاص حساس به سولفیت ممکن است از واکنش‌های خاصی مثل معده درد , گاز معده , نفخ , و اسهال رنج ببرند .

رطب مبداء بی‌نظیر فیبر است , که در کمال تعجب , میتواند دراین باره اثر معکوس داشته باشد . در‌صورتی‌که تا قبل از این فیبر کافی مصرف کرده باشید , مصرف خرمای بیشتراز حد به معنی مصرف فیبر بیش تر از مقدار هم میباشد – و این حمله ناگهانی میتواند به مشکلات شکمی مانند یبوست و نفخ باعث شود .

اگر چه پژوهش ها در این مورد کم بوده است , البته طبق گزارش‌ها رطب در مورد ها خاصی اسهال را بدتر مینماید .

مضرات رطب در پیدایش جوش‌های پوستی

میوه‌های خشک شده نظیر رطب همینطور میتوانند سبب جوش پوستی شوند , و تقصیر‌کار , یک بار دیگر , سولفیت‌ها می‌باشند . جوش زدن همینطور میتواند به دلیل کپک مو جود در بسیاری از میوه‌های خشک شده باشد , که رطب نیز یکی آن ها است .

مضرات رطب در پیدایش حمله‌های آسمی

در مورد این‌که مصرف رطب سبب ساز پیدایش حمله ها آسمی میشود پژوهش ها کافی انجام نشده است . ولی چون رطب قادر است موجب حساسیت شود , و آلرژی‌ها هم میتوانند حمله ها آسمی را درپی داشته باشند , خوب تر است اشخاص آسیب پذیر و مستعد از بیشتر مراقب باشند . در واقع , ۸۰ % از اشخاص در گیر به آسم به مواد انتقال یافته بوسیله هوا مثل کپک‌ها آلرژی دارا‌هستند – کپک‌ها در میوه‌های کم آب شده‌ای نظیر رطب هم یافت میشوند .
مضرات رطب برای ارتقاء وزن

هرچند رطب سرشار از فیبر است , کالری و تراکم انرژی نسبتا متعددی هم دارااست – و می تواند به ارتقاء وزن بی‌سابقه باعث شود . رطب دربردارنده ۲ . ۸ کالری در هر گرم است – که در معنای آن است که خوراکی دارای تراکم انرژی میانگین است و میتواند به ارتقاء وزن سبب شود .

مضرات خرما بر سلامتی

 

احتمال پیدایش هایپرکالمی

هایپرکالمی یک مدل ناراحتی است که در آن پتاسیم خون فوق‌العاده فراوان میگردد . رطب منشاء بی نیاز پتاسیم است , و مصرف تعداد متعددی از آن میتواند بدین ناراحتی باعث شود . پس در شرایطی‌که پتاسیم خون‌تان بالا است , از مصرف رطب اجتناب نمائید . و از میل کردن بیش تر از حد آن خودداری کنید .

مرحله پتاسیم ایده‌آل خون چیزی فی مابین ۳ . ۶ تا ۵ . ۲ میلی‌ در هر لیتر است . مرحله پتاسیم فراتر از ۷ میلی مول در هر لیتر میتواند خطرناک باشد و به دخالت پزشکی فوری نیاز دارااست .
مضرات پوشش مومی

مانند بقیه میوه‌ها ( از جمله سیب ) چه بسا رطب هم اکثر زمان ها پوشیده از موم است . میوه‌ها اکثر اوقات پوشیده از موم می‌باشند تا ظاهرشان خوبتر شود و ظاهری براق داشته باشند – به این ترتیب مدت زمان بیشتری تداوم می آورند و ظواهر تازه‌ی خویش را مراقبت مینمایند . درخشش رطب غالبا به خاطر اضافه کردن موم روغنی یا این که اسپری شیمیایی به آن است , که هر دو آن ها در دراز بازه به مشکلات گوارشی شدید باعث میگردند .

ناسالم برای نوزادان

رطب برای نوزادان بیشتراز حد غلیظ و پرمایه است . جویدنش برای آنها طاقت فرسا است , و زیرا روده‌هایشان در حالا تکامل است , ممکن است نتوانند رطب را به راحتی هضم نمایند . این دستور قادر است به دشواری‌ها و مشکلاتی سبب ساز شود . در واقع , چه بسا ممکن است رطب نای نوزاد را مسدود نماید و منجر خفگی وی شود – پس لطفا خیلی مراقب باشید .

رطب را از دسترس اطفال به دور نگه دارید دستکم تا‌زمانیکه کمی بزرگتر شوند .

ایجاد عدم تحمل فروکتوز

شیرینی ارگانیک رطب به خاطر فروکتوز موجود در آن است ( دست‌کم تا حدودی ) . اشخاص بخصوصی از نقص‌ هضم فروکتوز رنج میبرند , که‌این دستور به ناراحتی به اسم عدم تحمل فروکتوز سبب ساز میشود . قند به درستی جذب نمیشود , که سبب ساز میگردد از سیستم گوارشی شما به صورت تندرست و دست نخورده عبود نماید ( زیرا تن حاذق به تجزیه‌ی آن نیست ) . این ممکن است نهایتا به ایجاد گاز در معده و درد شکمی سبب ساز شود , زیرا قند شروع می‌کند به عکس العمل دادن با باکتری‌های ارگانیک درون روده .

این‌ها به دلایل جانبی مصرف رطب مربوط می گردند . با وجود این , یکی دو حوزه می باشد که در آنها به شفافیت بیشتری نیاز داریم .
اثرات رطب بر تراز قند خون و سلامت دندان‌ها

ابتدا , سطح قند خون .

تصور میگردد رطب , به خاطر مزه‌ی شیرینی که داراست , بر سطح قند خون تاثیر میگذارد . با وجود این , هیچ تحقیق منسجمی در تایید این مورد انجام نشده است . مطالعات خاص انجام یافته حاکی از آن میباشند که برعکس رطب قادر است مرحله قند خون را پایین بیاورد و چه بسا به معالجه دیابت یاری کند! این داستان شاید به خاطر آن است که اگرچه رطب دربردارنده قندهای ارگانیک است , شاخص گلیسمی پایینی داراست , و از این رو ممکن است خطری ایجاد نکند .

همینطور هیچ تحقیق قابل توجهی حاکی از آن که رطب بر سلامت دندان‌ها تاثیر بد می گذارد نیست .

با وجود این , در چنین مواقعی حتما با دکتر معالج خویش مشاوره فرمایید .

و درباره‌ی بارداری و شیردهی می بایست بیان‌کنم که , رطب انتخاب سالمی محسوب می‌شود . یکی مطالعات انجام یافته نشان می دهد که خوردن رطب در حین ۴ هفته‌ی پایان قبل از زایمان سبب داشتن وضع حمل مطلوب‌تری می شود . البته در آن صورت نیز , مطمئن گردید که بیش تر از اندازه سفارش شده رطب مصرف نکنید – زیرا نمی‌دانیم که در چنین حالتی چه اتفاقی خواهد افتاد .

نتیجه‌گیری

مطالب ذکر شده در معنای آن نیست که همین اکنون می بایست دست از میل کردن رطب بکشید . دلایل حانبی هنگامی رخ می دهند که شما عاشق رطب باشید و بیش تر از حد از این میوه مصرف نمایید ( بیشتراز ۱۰ عدد رطب درطول روز ) . به این ترتیب , میزان مصرف آن را تحت کنترل داشته باشید . احتمالا بد نباشد به میوه‌های دیگر نیز فرصتی بدهید!

مصرف چه میزان کلسیم در روز ضروری است؟؟

Previous article

هر آنچه باید در مورد ویتامین بی دو B2 بدانید

Next article

You may also like

Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *