نکات پزشکی

ایا ورزش به اندازه کافئین در تقویت ذهن موءثر است؟

پژوهشگران میگویند انجام یک ورزش هوازی معمولی مثل پیاده‌روی سرعت بالا , می تواند به‌اندازه مصرف کافئین , اثر مثبت داشته باشد .

زنگ هشدار شما به صدا درآمده و زمان آغاز روزی دیگر است . او‌لین فعالیت شما چیست؟ احتمالا اصلاح کردن یک فنجان قهوه؟ ممکن است بخواهید به‌جای آن یک پیاده‌روی پرسرعت را درنظر بگیرید .

در مرز و بوم کانادا , قهوه بعد از آب رایج‌ترین آب میوه است که بزرگسالان مصرف می کنند . اگر چه کافئین ( ماده‌ی فعال‌کننده‌ی روان جان دار در قهوه ) با تعدادی اثر مثبت مانند ارتقاء هشیاری , انرژی و خلق‌و‌خو همراه است , تمام اثرات کافئین مثبت نیست . بعضا اشخاص با مصرف کافئین اثرات منفی مانند ارتقا نشانه‌های اضطراب و لرزش ماهیچه‌ها را تجربه می‌نمایند .

قهوه و ورزش

یک پیاده‌روی پرسرعت ۲۰ دقیقه‌ای میتواند تراز انرژی , هشیاری و خلق‌و‌خو را تقویت نماید و حافظه‌ کاری را بهبود بخشد , ضمن این که دارنده عارضه ها جانبی کافئین هم نیست

نگرانی‌هایی درمورد مصرف کافئین برای خردسال ها و زنان آبستن بیان شده شده‌است و موجب توصیه‌هایی درجهت کاهش مصرف کافئین درین گروه‌ها شده‌است . بیشتر اشخاص مصرف‌کننده‌ی کافئین در برهه‌ای از زمان اثرات جانبی نشانه‌های ترک را تجربه کرده‌اند . این اثرات میتواند به‌صورت سردرد , خستگی و کج‌خلقی شم شوند . سوالی که موجود هست این است که چه چیزی می تواند فارغ از دلایل جانبی کافئین موجب اثرات مثبت آن شود؟ جواب ممکن است در ورزش هوازی پنهان باشد .

قهوه

کافئین قادر است موجب تقویت خلق‌و‌خو , انرژی و هشیاری شود البته در‌عین‌حال ممکن است موجب پیدایش اثرات جانبی مانند اضطراب و لرزش هم شود

کافئین برعلیه ورزش
محققان آزمایشگاه روانشناسی سالم و ورزش در دانشکده وسترن کانادا این مسئله را مورد بررسی قرار میدهند که ورزش چه‌طور میتواند حاصل تندستی متعدد من جمله آشنایی را تقویت نماید . در مطالعه‌ی سال ۲۰۱۹ این محققان , ورزش هوازی و کافئین با نیز مورد مقایسه قرار گرفتند تا قابلیت و امکان آنها ازنظر تقویت سنجه‌ای از آشنایی که خاطر کاری نامیده میگردد , معین شود .

خاطر کاری به توان ما در ذخیره و بازنویسی موقت داده ها برای انجام یک وظیفه اشاره دارااست . یاد کاری به عبارتی چیزی است که شما از آن در دکان مواد غذایی استعمال میکنید , هنگامی که عملکرد میکنید موردها داخل فهرست خویش را تخت گاز به یادآورید درحالی‌که در به عبارتی حین , داده ها خویش را با برچسب‌های قیمتی که پیش روی خویش میبینید , به‌روزرسانی می کنید . این یاد در معاش روزانه مورد به کار گیری قرار می گیرد و با نحوه‌ی همت ما در مکتب و عمل رابطه داراست .

ورزش

طبق نتیجه ها مطالعه‌ی نو , بیست دقیقه ورزش روی تردمیل دارنده به عبارتی مزایای کافئین جانور در یک فنجان قهوه است

محققان در مطالعه‌ی خویش شرکت‌ کنندگان را به دو مجموعه تقسیم کردند . یک مجموعه به‌مدت ۲۰ دقیقه با سرعت روی تردمیل خط مش می‌رفتند و مجموعه دیگر اندازه کافئین جانور در یک فنجان قهوه را اخذ کردند . حاصل نشان اعطا کرد که ازنظر بهبود یاد کاری , تأثیر یک دوز ورزش با شدت میانگین مساوی تأثیر یک دوز کافئین بود . این نتیجه ها نیز در اشخاص بزرگسالی که به‌طور منظم کافئین مصرف می‌کردند و نیز در گروهی که مرتبا کافئین مصرف نمی‌کردند , چشم شد . براین‌اساس , جایگزینی قهوه با یک زمان ورزش هوازی نه‌تنها میتواند تقویت شناختی مشابه قهوه ساخت نماید بلکه ممکن است دیگر مزایای تن درستی همراه‌با ورزش را هم مهیا نماید .

پیاده‌روی فرمایید تا علامت ها ترک را کاهش دهید
دانشمندان برای کسب علم بیشتر پیرامون موضوعات کافئین , ورزش و آشنایی می‌خواستند این داستان را بررسی نمایند که درجریان ترک کافئین چه اتفاقی می‌ افتد . این توشه , از مصرف‌کنندگان کافئین مراد شد که یک دوره‌ی ۱۲ ساعته محرومیت از کافئین را سپری نمایند . آن گاه آن ها به آزمایشگاه ‌آمدند تا دانشمندان بتوانند علامت ها ترک کافئین من جمله خستگی مفرط , خلل تمرکز , کج‌خلقی , نبود هدف و سردرد را در آنها آنالیز نمایند . محققان همینطور حافظه‌ی کاری آنان‌را مورد نظارت قرار داده و متوجه شدند که تحت‌تأثیر ترک کافئین قرار نگرفته است .

پیاده روی

یک پیاده‌روی پرسرعت قادر است سبب تقویت انرژی و هشیاری شود

دانشمندان آنگاه این زمینه را مورد بررسی قرار دادند که آیا گام زدن پرسرعت یا این که مصرف کافئین قادر است نشانه‌های ترک را کم کرده و حافظه‌ی کاری آنان‌را تقویت نماید . دیدنی این که نتیجه ها نشان بخشید که ۲۰ دقیقه‌ گام زدن میتواند نشانه‌های ترک خصوصا خستگی و خلق‌و‌خوی افسرده را کم کند . اگر چه , خاطر کاری که تحت‌تأثیر ترک قرار نگرفته بود , به به عبارتی صورت باقی ماند .

ورزش هوازی چه‌طور این تقویت شناختی را ساخت کرده و نشانه‌های ترک کافئین را کاهش می‌دهد؟ هر چند هنوز مباحث متعددی مطرح بوده و پژوهش‌هایی در این مورد درحال انجام است , پژوهش‌های قبل نشان داده‌اند که بهبود جریان خون در مغز , آزاد شدن فاکتورهای نوروتروفیک ( که نظیر طعام برای سلول‌های مغز می‌باشند ) و آزاد شدن هورمون‌هایی مانند دوپامین و اپی‌نفرین که با خلق‌و‌خو و انرژی رابطه دارا هستند , تمامی ممکن است تاحدی مسئول این اثرات باشند . این یافته‌ها دلگرم‌کننده است چون نشان میدهد چیزی به‌سادگی یک پیاده‌روی پر سرعت در جریان وقت استراحت ناهار ممکن است به شما در کاهش افت انرژی عصر یاری دهد . علاوه‌بر‌این , برای اشخاصی که ممکن است بخواهند قهوه را کنار بگذارند , شرکت کردن در دوره‌های کوتاه ورزش‌های هوازی ممکن است گزینه‌ی جایگزین قانع‌کننده‌ای باشد که پیامدهای تن درستی زیادی هم به‌همراه داراست .

کمیته ساخت واکسن کرونا در ایران تشکیل شد

Previous article

تجربیات نزدیک به مرگ چه گونه بازسازی می شود؟

Next article

You may also like

Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *