بهداشت

قرنطینه ی طولانی مدت با روان خردسالان چه می کند؟

با نگاهی به بلاهای ارگانیک , می‌توان به‌این سود رسید که قرنطینه‌ی طولانی‌مدت بر سالم روحی و دیوانه خردسالان تأثیر می گذارد .

گردباد کاترینا در سال ۲۰۰۵ کنار دریا خلیج را از نیز پاشید و به مرگ بیش تر از ۱ , ۸۰۰ نفر باعث شد . بعد از گردباد , نسبتاً ۳۷۲ هزار نوباوه از مدرسه های خویش آواره و بیشتراز ۱۰۰ مدرسه‌ی مدنی تخریب شدند . مدارسی نیز که سلامت ما‌نده بودند , یک‌سری هفته تعطیل شدند . بعداز نشست سیلاب , دانش‌آموزان به مدرسه های تازه رسول شدند ; البته اثرها فاجعه ادامه داشت . تا مدت‌ها بعد از فاجعه , در بعضا خردسالان علائمی مانند اضطراب و افسردگی و استرس بعداز شوک چشم می شد . پنج سال آن گاه , محققان بدین فیض رسیدند که بیشتراز یک‌سوم خردسالان انتقالی از حیث آموزشی دست کم یک‌سال از هم‌کلاسی‌های خویش عقب افتاده‌اند .

طبق پژوهش‌ها , فجایعی مانند گردباد و ز‌لزله و شیوع بیماری‌ها میتوانند اثرهای شدیدی بر دستاوردهای تحصیلی و سالم روحی خردسالان بگذارند . لیزا گیبز , مدیر پروژه‌ی تندرست و بهداشت کودک ها جک بروخوف در دانش گاه مل بورن , درخصوص این قضیه میگوید : «طبق یافته‌های ما , با این که ویژگی‌های مشخصی از فاجعه با یکدیگر دارای ربط می‌باشند , اثر ها خل وچل فاجعه بر بشر در تمام موردها موجود است . »

گیبز با بررسی باقیماندگان آتش‌سوزی استرالیا در سال ۲۰۰۹ مشهور به «شنبه‌ی سیاه» , متوجه کاهش سعی تحصیلی خردسالان در بخشها فاجعه شد . گیبز میگوید :

هنگامی حادثه‌ای با شوک‌ها یا این که تخریب پیوسته صورت می دهد , در بازه‌ی طولانی‌مدت یاد گرفتن نیز تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت . با این‌که ممکن است گنجایش فراگرفتن خردسال ها مجدد به شکل معمولی بازگردد , احتمال دارد درزمینه‌ی تحصیلی به موفقیت درخورتوجهی نرسند و این رویدادها اثرهای طولانی‌مدتی بر مسیر تحصیلی آنان بگذارد .

یک کدام از مشکلات دانشمندان دراین باره , شناسایی میزان اتلاف یاد گرفتن مربوط به تعطیلی مدرسه های و معیارهای دیگری مانند شوک یا این که جابه‌جایی مکانی است . طبق مستندات , دانش‌آموزانی که آراسته از زمان حضور در مکتب محروم میشوند , در امتحان‌ها ضعیف‌تر فعالیت می نمایند . مدت‌ها است سیاست‌گذاران دربا‌ره‌ی «لغزش تابستانی» کلام کرده‌اند . لغزش تابستانی به میزان اتلاف در فراگرفتن گفته می‌گردد که در تعطیلات طولانی‌مدت صورت میدهد ; گرچه طبق یافته‌های نو , تأثیر تعطیلات بر یاد گرفتن قلیل است .

مقاله‌های دارای ربط :
۹ روش کاربردی برای مراقبت تندرست ذهن در روز ها قرنطینه
نقش کودک ها در تکثیر ویروس کرونا چیست؟
یکی مشکلات کمبود داده‌های کافی راجع به اختلال‌های طولانی‌مدت در مدرسه ها است ; اختلال‌هایی که غالبا بعد از فاجعه فیس میدهند و در آن , اکثر اوقات خردسالان غالبا یکسری هفته از فراگرفتن محروم می شوند . یکی‌از مثال‌های بارز دراین مورد , همه‌گیری ابولا در سال ۲۰۱۴ است که به تعطیلی هشت‌ماهه‌ی نسبتاً پنج‌میلیون مکتب در آفریقای‌غربی سبب ساز شد ; ولی داده‌های اندکی در زمینه ی تأثیر این همه‌گیری بر خردسالان موجود هست . طبق پژوهشی در سال ۲۰۱۹ , دانش‌آموزان آرژانتینی در دهه‌ی ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ به‌دلیل اعتصاب معلمان , ۹۰ روز از علم آموزی محروم شدند و نمرات آن ها به‌طور میانگین ۲ تا ۳ درصد افت کرد . سم سیمز , پزوهشگر مؤسسه‌ی UCL می گوید :

متأسفانه شواهد به‌دست‌آمده در پژوهش‌های تجربی , مشکلات دانش‌آموزان را تأیید مینمایند . زمانی بچه‌ها به مکتب نروند , حجم یادگیری‌شان نیز کاهش پیدا می نماید و هرچه این برهه زمانی طولانی شود , میزان آموخته‌هایشان نیز کمتر خواهد شد .

مدرسه های غیرحضوری

اکثری از مدرسه ها در حین دنیاگیری کرونا , مبادرت به تطبیق یاد گرفتن از رویکرد بدور کردند . در‌این روش , معلم‌ها مفاد آموزشی را ازطریق پرتال‌های آنلاینی مانند Google Classroom یا این که برگزاری کلاس‌های در یوتیوب و نرم افزار Zoom به دانش‌آموزان منتقل می نمایند ; البته نمیتوان یاد گرفتن آنلاین را جایگزینی قطعی برای مکتب در حیث گرفت . فراگرفتن از رویکرد بدور می تواند اثر ها کم عقل بلاهای ارگانیک را تشدید نماید و کسانی که از حیث اقتصادی در طبقه‌ی محروم قرار دارا هستند , بیشتر تحت‌تأثیر قرار میگیرند .

در فرا گرفتن از راه و روش به دور , نمی توان به میزان فرا گرفتن هر دانش‌آموز پی پیروزی ; ولی براساس داده‌های Sutton Trust و Teacher Tapp , یک کدام از اپلیکیشن‌های رأی‌گیری معلمان , دانش‌آموزان مدرسه های محرمانه بریتانیا دوبرابر دانش‌آموزان مدرسه های مدنی به‌صورت روزمره به درس‌های آنلاین دسترسی دارا‌هستند . برعلیه , دانش‌آموزان طبقه‌ی مستخدم در دوران قرنطینه زمان کمتری به مطالعه اختصاص داده‌اند و کیفیت درس آنها با افت چشمگیری روبه‌رو بوده است . لاورا مکاینری , هم‌بنیان‌گذار Teacher Tapp , معتقد است :

طبق داده‌های به‌دست‌آمده و به‌گفته‌ی ۵۵ درصد از معلمان , در اکثر اوقات بخش ها محروم دانش‌آموزان به‌صورت روزمره کمتر از یک ساعت درس میگیرند .

گذشته از شیوع کووید ۱۹ , به کار گیری از ابزار فراگرفتن آنلاین در مدرسه ها سری متداول‌تر بوده است و دانش‌آموزان مرفه‌تر امکاناتی نظیر گوشی تلفن هوشمند فردی و وب مطلوب و فضایی جدا از هم برای مطالعه در منزل دارا هستند . مکاینری میگوید :

نیمی از خردسال ها مدرسه های سری روزمره ۹ تا ۳ درس آنلاین میگیرند ; درحالی‌که کمتر از ۱۰ درصد از دانش‌آموزان مدرسه های مدنی از این تجهیزات برخوردار میشوند .

در حین نگارش این مقاله , مدرسه ها کشورهایی مانند چین و فرانسه و آلمان در حالا بازگشایی می باشند . دولت نیز امیدوار است بتواند به تدریج از نخستین ژوئن درصورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی , مدرسه های را برای بعضی مقاطع بازگشایی نماید . اکثری از کشورهای دیگر نظیر اسکاتلند و ولز برنامه‌ی شفافی برای رجوع و برگشت به مدرسه ها ندارند . مدرسه های در ایتالیا , پرتغال , نیویورک و کالیفرنیا نیز تا سپتامبر تعطیل خواهند ماند .

تعطیلی طولانی‌مدت مدرسه ها در دوران قرنطینه , می تواند به کاهش نمرات دانش‌آموزان سبب شود
صرف‌نظر از دشواری محاسبات برای بازگشایی مدرسه های , به‌نظر میرسد نشانه ها کووید ۱۹ در خردسال ها کاهش پیدا کرده است ; البته هنوز شواهد قطعی در زمینه ی نقش مدرسه ها در بسط ویروس دربین خانوارها نیست . هرگونه بازگشایی بایستی در جهت کاهش ریسک جامعه در مقیاس بزرگ و فراگیری خردسالان و اقتصاد باشد ; چون ادامه‌ی تعطیلی مدرسه ها بازدارنده از رجوع و برگشت پدر و مادر به شغل ها خویش می گردد . دستکم قرنطینه دیدگاه‌ محققان در زمینه ی نقش مدرسه های را تغییر تحول بخشید . مک‌اینرنی می گوید :

بزرگ‌ترین پرسش محاسبه‌ی تأثیر کاهش فرا گرفتن است . دقیقا جواب به‌این پرسش را نمی‌دانیم و ممکن است فعلا نیز به آن پی نبریم ; درنتیجه پرسش فلسفی دیگری مطرح میگردد : مدرسه ها چقدر می توانند در قبال فراگرفتن خردسال ها , بهره‌وری اقتصادی بزرگ‌سالان را تضمین کنند؟ چنانچه کاهش یاد گرفتن تأثیر متعددی نگذارد و خردسالان بتوانند از بعضی جنبه‌های قرنطینه سود نظیر دقت پدر و مادر سود ببرند , چه می‌توان گفت؟ مدرسه ها تأثیر کم , ولی مهمی بر نتیجه ها خردسالان می گذارند ; ولی در حالتی که تعطیلی مدرسه ها در بازه‌ی سه عدد چهار ماهه تأثیر چندانی نگذارد , چطور؟

تأثیرات دنیاگیری کرونا هرچه باشد , دربین کل جامعه مشترک می باشند ; ولی بدترین اثر ها بیماری به مجموعه معدودی محدود خواهند بود . مثلا , در حین نوشته‌شدن این مقاله دست کم ۳۴۷ هزار نفر در سراسر عالم جان خویش را از دست داده‌اند که تعداد متعددی از آن ها اشخاص کهن سال و بزرگ‌سال و چه بسا معلمان بوده‌اند . جوی بار اوسوفسکی , روان‌پزشک و کارشناس خردسالان در راءس علم ها بهداشتی دانش گاه ایالتی لویزییانا , اعتقاد دارد :

ازنظر کاهش سعی و افسردگی و میزان فهم , تأثیر دنیاگیری روی خردسال ها متعدد است . بعداز گردباد کاترینا , شاهد مشکلات زیادی مانند گزارش‌های افسردگی و نشانه ها اضطراب و علامت ها استرس بعد از شوک بودیم ; به‌ویژه در کودک ها پیش‌دبستانی بی‌نظمی در کردار و عادت‌ها چهره بخشید و آن ها نمی‌خواستند از پدر و مادر خویش جدا شوند .

پسرفت و ضعف در سعی یک کدام از نشانه‌های فقدان تندرست روحی در خردسال ها است . گیبز می گوید :

ممکن است در خردسال ها خردسال , رفتارهایی نظیر شب‌ادراری یا این که مشکلات شبیه چشم شود . لکنت یا این که تأخیر در گفتار و خواب غیرمناسب از علامت ها دیگری می‌باشند که مدیریتشان طاقت فرسا است . این رفتارها متنوع , ولی در برخورد به موقعیتی غیر عادی و ناهنجار چنین رفتارهایی ارگانیک است .

بیشترین توشه روی دوش خردسالان بی‌سرپرست یا این که پدر و مادر آسیب‌پذیر نظیر پرسنل مریض‌خانه یا این که خط مقدم نزاع با ویروس قراردارد ; البته فاجعه‌ها میتوانند اثرها مخرب‌تری نیز در پی داشته باشند . یکی‌از این اثرها , بیکاری میلیون‌ها قیم خانوار است . گیبز معتقد است : «تغییر درآمد و تغییر‌و تحول اشتغال و از‌بین‌رفتن ارتباط ها تمام این‌‌ها بعد از فاجعه یا این که حتی‌در ابتدا فاجعه , روی سالم روحی اشخاص تأثیر می‌گذارند» . به‌نقل از دانشمندان دانشکده آکسفورد , دنیاگیری کرونا می تواند اضطراب بین خردسال ها را ارتقا دهد . یک کدام از حوزه‌های پژوهش گیبز و همیاران وی انعطاف کودک ها است . وی میگوید :

انعطاف به‌معنی گنجایش تطبیق با اختلال‌های بیشتر است ; ولی نباید آن را به‌صورت شخصی چک کنیم ; چون معناداری خویش را از دست میدهد . ما کلیه رفتارهای مشخصی داریم که قابلیت و امکان تطبیق را برایمان مهیا مینماید ; البته این رفتارها به منابع موثق و پشتیبانی اجتماعی نیز متعلق میباشند . درنتیجه در مشاجره انعطاف خردسالان , می بایست عملکرد کنیم به‌این پرسش جواب دهیم : چه طور میتوانیم محیطی برای پرورش خردسالان در موقعیت مشقت بار ساخت کنیم؟

گیبز و محققان دیگر با بررسی فجایع قبل وضعیت مشخصی را شناسایی کردند که به‌نظر می سید برای امداد به سازش خردسالان اثر گذار باشند . گیبز می گوید : «هدف اساسی ساخت حس امنیت , آرزو , ادب و رابطه است» .

درسهای آنلاین

یک کدام از شایسته ترین روش‌ها برای یاری به کودک ها , تقویت آنها در حالت بعداز فاجعه است . به عنوان مثال , بعد از گردباد کاترینا , کودک ها به تأسیس باغ‌های اجتماعی امداد کردند . گیبز ابلاغ مینماید :

آنها بایستی شم نمایند خویش و خانواده‌شان بضاعت و توان سازش با موقعیت پیش‌آمده را دارا هستند . نمونه‌های جالبی از این آرزو پیام‌هایی میباشند که با گچ روی مسیر پیاده متن یا این که رنگین‌کمان‌هایی که روی پنجره‌های کشیده شده‌اند .

یکی‌از پیامدهای تعطیلی طولانی‌مدت مدرسه ها , تأثیر بر اشتغال پدر و مادر است

بعداز عادت کردن به ماسک با محافظ صورت چه خوا‌هیم کرد؟

Previous article

فناوری در پزشکی

Next article

You may also like

Comments

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

More in بهداشت